امام زمان (عج)

یه منتظر

امام زمان (عج)

یه منتظر

نشانه‏ های آخر الزمان



در آیات قرآن و سخنان (علیهم السلام) معصومان (علیهم السلام)

 نشانه‌هایی برای آخرالزمان گفته شده است کــــه در اصطــلاح 

«علایـــــم آخِرالزمان»خوانده می‏شود. ختم نبوت و نزول واپسین 

شریعتکه با ظهور پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) 

پدیدار شد، نخستین نشانة آخرالزمان به شمار می‌‏رود؛

لذا مفسران، مقصود ازنشانه‏های قیامت ‏را در ذیل آیة

«فَهَلْ یَنْظُرُونَ إِلاَّ السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِیَهُمْ بَغْتَةً فَقَدْ جاءَ أَشْراطُها»؛

«آیا[کافران‏] جزاین انتظارمی‏برند که رستاخیزبه ناگاه برآنان 

فرارسد؟
   
و علامات آن اینک پدید آمده است.» بعثت پیامبر (صلی الله علیه و 

آله و سلم) دانسته‏اند که در مقایسه با عمر جهان، فاصلة بسیار 

کمی تا قیامت دارد.در آخرالزمان، پدیده‌های فراوان دیگری نیز 

پیش‏بینی شده است، که بیشتر به دوره پایانی آن (آستانة ظهور 

مهدی (علیه السلام)) مربوط می‌‏شود که برخی از آن‌ها بدین 

قرارند:

1. بحران معنویّت


پیش از ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جوّ حاکم

بر جهان، جوّ ستم، گناه و فساد خواهد بود:

«اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسابُهُمْ وَ هُمْ فی‏ غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ»؛ 

برای مردم، [وقت‏] حسابشان نزدیک شـده است، و آنان در 

بی‌‏خبــــری روی‌گردانند.

در این آیه، مردم آخرالزمان، به غفلت و اعراض از خداوند متّصف

شده‏اند. در روایات نیز منظور از «اشراط الساعة» که در آیه 18 

سورة محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)، به آن اشاره شده 

است، رواج بیش از حدّ کفر، فسق و ظلم دانسته شده و موارد 

متعدّدی از آن بر شمرده شده است. 

پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) دربارة 

ویژگی‏های انسان‏های این دوران ‌فرمود: 

زمانی بر مردم خواهد آمد… که دِرهم‏های آنان دینشان خواهد بود و 

همّت ایشان شکمشان و قبلة آن‌ها زنانشان. برای طلا و نقره، رکوع

 و سجود به جای می‌‏آورند. آنان همواره در سرگردانی و مستی 

خواهند بود. نه بــــر مذهب مسلمانی‌‏اند و نه بـر مسلک نصرانی.

 

2. وقوع اختلاف‏ها و درگیری‌‏های بسیار


یکی دیگر از نشانه‏های آخرالزمان، اختلاف‏ها و درگیــری‏های 

فـــراوان میان گروه‏های گوناگون است:

«فَاخْتَلَفَ الْأَحْزابُ مِنْ بَیْنِهِمْ فَوَیْلٌ لِلَّذینَ کَفَرُوا مِنْ مَشْهَدِ یَوْمٍ 

عَظیمٍ»؛ 

اما دسته‏ها[ی گوناگون‏] از میان آن‌ها به اختلاف پرداختند، پس وای 

بر کسانی که کافر شدند از مشاهده روزی دهشتناک.

روایات، این آیه را به ظهور فرقه‏های گوناگون در جهان اسلام مربوط 

دانسته‏اند که در آخـرالـــزمان پدید آمده، موجب اختلاف‏هـــــای 

بسیار خواهند شد.

آیة «یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً وَ یُذیقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ»؛ «… شما را گروه 

گروه به هم اندازد [و دچار تفرقه سازد] و عذاب بعضی از شما را به 

بعضی [دیگر] بچشاند» نیز به وقوع اختلاف‏ها و کشتار در آخرالزمان 

تفسیر شده است. 

در این دوران، انسان‌های فراوانی به کــژی می‌گــرایند، اما ایـنگونه 

نیست که تمام انسان‌ها در مسیر باطل گام بردارند؛ بلکه برخی به 

سبب ویژگی‌ها و صفاتی که در خود پدید می‌آورند، از نجات یافتگان 

این مرحله خواهند بود. دراین ‏باره وقتی ‏پیامبر گرامی (صلی الله 

علیه و آله و سلم) از چهره‌های پیروز این دوران یاد می‌کند، با 

شگفتی تمــام به حضـــرت علـی (علیه السلام) چنین می‏فرماید: 

ای علی! بدان شگفت‌آورترین مردم در ایمان و بزرگ‏ترین آنان در 

یقین، مردمی هستند که در آخِرالزمان ـ با آن که پیامبر خود را ندیده‌ 

و از امام خود در پرده‌اند ـ به نوشته ‏که خطی سیاه بر صفحه‏ای 

سپید است، ایمان می‏آورند.


3. ظهور دجّال


در هر سه دین آسمانی‏ یهود، مسیحیت و اسلام، ظهور فاسدترین 

و مخرّب‏ترین جریان منحط در طول تــــاریخ، پیش بینی و از خطــر آن 

پرهیز داده شده است. دجّال که تجسّم کفر، فریب و گمــراهی 

است، در آخرالزمان ظاهر شده، مردم را به پرستش خویش 

می‏خواند. 

این پدیـــده سرانجـــام به دست عیسی (علیه السلام) محو و نابود 

خواهد شد.

4. وقوع مصیبت‌های بزرگ


برخی از آیات، عذاب بر کافران و گنه‏کاران آخرالزمان که نزول عذاب 

را انکار می‏کنند، تطبیق داده شده است: 

«إِنْ أَتاکُمْ عَذابُهُ بَیاتاً أَوْ نَــهاراً مــاذا یَسْتَعْجِلُ مِنْهُ الْمُجْرِمُونَ»؛ 

اگـــر عذاب او شب یا روز به شما دررسد، بزهکاران چه چیزی از آن 

به شتاب می‌‏خواهند؟

5. خروج سفیانی


بیشتر مفسّران، از ظهور لشکری طغیانگر که آخرالزمان در 


کشورهای اسلامی به ستم و تعدّی پـــرداخته، سرانجام در 


صحرایی بیرون از مکّه، گرفتار عذاب الهی می‏شود، خبر داده و آیه: 


«وَ لَوْ تَری‏ إِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتَ وَ أُخِذُوا مِنْ مَکانٍ قَریبٍ»؛ «و‌ای کاش 


می‌‏دیدی هنگــــامی را که [کافران‏] وحشت‏زده‏اند [آن‌جا که راهِ‏] 


گریزی نمانده است و از جایی نزدیک گرفتار آمده‏اند» را دربارة آن 


لشکر دانسته‏اند. در روایات شیعه و سنّی، نام رهبر این لشکریان، 


سفیانی ذکر شده است.

[تصویر: 75841067109957172935.gif]

6. ندای آسمانی

بنابر روایات شیعه، جبرئیل نخستین کسی است که با امام ‏زمان 

(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیعت و با صدایی بلند به گونه‏ای 

که به گوش همة جهانیان برسد، این آیه را تلاوت می‏کند: 

«أَتی‏ أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ»؛ 

فرمان خدا رسید؛ پس دیگر شتاب مکنید.

 

 

 

7. ظهور منجی بزرگ بشر


مهم‏ترین رخداد آخرالزمان، ظهور دوازدهمین امام شیعیان (علیه 

السلام) برای رهایی انسان‏ها است:

«جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً»؛ 

حق آمد و باطل نابود شد. آری، باطل همواره نابودشدنی است.

این آیه که از پیروزی چشمگیر حق بــر بـــاطل سخن می‏گوید، در 

روایات، به ظهور مهدی (علیه السلام) تأویل شده است.

http://yazahra114.persiangig.com/image/yazahra65-1.gif

8. نزول حضرت عیسی (علیه السلام)


یکی از رخدادهای آخرالزمان، فرود آمدن عیسی (علیه السلام) 

است. مفسّران با استفاده از آیات«وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلا تَمْتَرُنَّ 

بِها»؛ «و همانا آن، نشانه‏ای برای [فهم‏] رستاخیز است؛ پس زنهار 

در آن تردید مکن! و «وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ إِلاَّ لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ»؛ 

«و از اهلِ کتاب، کسی نیست، مگر آن‌که پیش از مرگ خود حتماً

به او ایمان می‌‏آورد.» ظهور دوبارة عیسی (علیه السلام) در 

آخرالزمان را پیش‏بینی کرده‏اند. در روایات نیز تصریح شده است که 

وی در بیت‏المقدّس به نماز امام‏زمان (علیه السلام) اقتدا و در 

جنگ‏های ایشان نیز شرکت خواهد کرد. 

براساس این تفسیر، فرود آمدن عیسی‏ (علیه السلام)، یکی از 

نشانه‏های نزدیکی قیامت شمرده شده و از ایمان آوردن همة اهل 

کتاب به حضرت عیسی‏ (علیه السلام) در آخرالزمان که یکی از 

فرماندهان امام‏زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به شمار 

می‏رود، خبر داده شده است.


9. خروج جنبنده‏ای از زمین


قرآن با رمز و ابهام از خروج جنبده‏ای حکایت می‏کند که هنگام 

روی‏گردانی مردم از معنویّت، از زمین خارج شده، با مردم سخن 

می‏گوید:

«وَ إِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ أَنَّ 

النَّاسَ کانُوا بِآیاتِنا لا یُوقِنُونَ»؛ 

و چون قول [عذاب‏] بر ایشان واجب گردد، جنبنده‏ای را از زمین برای 

آنان بیرون می‌‏آوریم که با ایشان سخن گوید که: مردم [چنانکه 

باید] به نشانه‏های ما یقین نداشتند.

در تفاسیر، مطالب بسیاری دربارة این موجود شگفت بیان شده 

است که تا حدّ بسیاری غیرواقعی و بی‏اساس به نظر می‏رسد و 

در ظاهر، برگرفته از منابع اسرائیلی است.


10. هجوم یأجوج و مأجوج


قومی وحشی و فاسد، با تخریب سدّ ذوالقرنین، در اندک زمانی 

سرتاسر جهان را پر از ظلم و فساد خواهد کرد، تا آن که بنابر 

روایات، در عصر ظهـــور مهدی (علیه السلام)، به طـور کلّی از بین 

خواهد رفت:

«حَتَّی إِذا فُتِحَتْ یَأْجُوجُ وَ مَأْجُوجُ وَ هُمْ مِنْ کُلِّ حَدَبٍ یَنْسِلُونَ»؛ 

تــا وقــتی کــه یأجوج و مأجوج [راهشان‏] گشوده شود و آن‌ها از هر 

پشته‏ای بتازند.

11. رجعت

نظرات 3 + ارسال نظر
مطهره خانم جمعه 6 تیر 1393 ساعت 11:16 http://farhangheentezar.blogfa.com

سلام
احسنت
ان شاءالله همه ما یاران واقعی امام عصر باشیم
اللهم عجل لولیک الفرج

سلام ممنون از حضورتون

با تشکر

مومن و باخدا یکشنبه 17 فروردین 1393 ساعت 22:00

سلام به حال شما منتظران واقعی غبطه میخورم

سلام

ممنونم ان شاءالله که بتونیم راهی در فرج آقا امام زمان عجل برداشته باشیم
العجل العجل یا مولای یا صاحب الزمان

محمد یکشنبه 17 فروردین 1393 ساعت 20:05

سلام برادر ارجمندم
تبریک عرض میکنم خدمتتون وبلاگ زیبایی دارین
ان شاءالله از آقا امام زمان عوض بگیرن
بهترینها را براتون آرزو میکنم
ما را هم وقتی سیمتون وصل مشه دعا کنین
دوستدارت محمد

سلام داداش محمد

ممنونم از حضور شما در وبلاگ

ان شاءالله

ممنونم

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.